WaterCampus Business Café: gebalanceerde samenwerking tussen marketing en sales is essentieel.

Ze wisten het goed te verkopen: het belang van een gebalanceerde samenwerking tussen marketing en sales.

Samenwerking tussen die twee afdelingen is niet alleen belangrijk, maar zelfs essentieel voor je bedrijf, aldus Ruth Rottiné van Wettermerk BV – Marketingbureau tijdens het WaterCampus Business Café ‘Slagvaardige Marketing & Sales’: “ Het kan je omzet tot wel 36% verhogen!”

Hoewel het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn dat marketing en sales elkaar versterken, is dat in de praktijk niet altijd het geval stelde Ruth. Dit kan verschillende oorzaken hebben: de afdelingen begrijpen elkaars taal niet, ze denken dat ze verschillende doelen hebben, de verantwoordelijkheden zijn onduidelijk of ze zien het belang van samenwerking simpelweg niet in. Toch is goed samenwerken heel belangrijk: “Je gezamenlijke doel is immers het groeien van je bedrijf”, aldus Ruth. “Marketing gaat over het generen van leads en Sales sluit de deals naar aanleiding van die leads. Maar: zonder de één is er geen ander!”

Cases

Gastspreker Hans Marcuse van Dutch Export Solutions presenteerde twee cases waarbij hij liet zien hoe het stroomschema ‘Pro Active selling perspectives for action’ toegepast kan worden. Dit is een schema over hoe contact te krijgen met een bedrijf. Social media is ontzettend belangrijk hierin, maar vlak zeker ook bellen – liefst ondersteund door een script- niet uit, stelt hij. In sommige gevallen kan bellen zelfs doorslaggevend zijn. “Het is natuurlijk geen garantie, maar als je je goed voorbereid en de stappen volgt, dan heb je een grotere kans op succes en een ingang.”

Tijdens de workshop werden uitdagingen besproken, dit zorgde voor een feest der herkenning: “Mooi om te zien dat iemand als Erik Stokman die bij een groot bedrijf als KROHNE werkt tegen dezelfde dingen aan loopt als een bedrijf als dat van ons met 15 werknemers”, aldus Erik Schut van Azzuro – Leading Air Pollution Control. Na afloop werd er nog lang nagepraat met een drankje en uitgebreid ervaringen uitgewisseld. Weer een geslaagde editie van het WaterCampus Business Café!

Deze editie was het eerste in een nieuwe reeks WaterCampus Business Cafés over marketing die wij samen met Wettermerk exclusief voor onze leden organiseren. De volgende editie staat gepland op 𝟮𝟳 𝗷𝘂𝗻𝗶. Houd ons LinkedIn kanaal in de gaten of kijk op onze website in de afdeling Activiteiten.