H2O New Business: Zeef Purgatoria oogst autonoom vezels uit rioolwater

Purgatoria ontwikkelde met de ICABUS een zeef die specifiek papiervezels uit afvalwater scheidt. Met de zeef wil Purgatoria tonnen wc-papier uit afvalwater halen. Inmiddels is een testsysteem in Zeist in gebruik. Rond de jaarwisseling start de eerste full-scale demonstratie op de rwzi Asten. “Mijn doel is om zoveel mogelijk pulp uit rioolwater te halen”, zegt Frans Durieux, eigenaar van Purgatoria.

Onderzoek van QS supplies wees uit dat elke Nederlander ongeveer een rol wc-papier per week gebruikt. Oftewel: iedere week spoelen er 18 miljoen rollen door ons riool. Toch zijn er nog weinig fijnzeven om cellulose uit afvalwater te oogsten. Hoe dat komt? “Reguliere fijnzeven vergen veel onderhoud en verbruiken bovendien veel energie”, zegt Durieux. Hij wil daar met Purgatoria, de Latijnse naam voor toiletpapier, verandering in brengen. Conventionele fijnzeven zijn, volgens hem, te verticaal gepositioneerd, waardoor het moeilijker is om deeltjes te filteren. De zeef van ICABUS staat in een kleine hoek met de vloer. “We gebruiken een zeef die onder 15 graden vanaf de vloer werkt. Hierdoor kunnen we zeefgaten gebruiken die 25 keer groter zijn dan andere fijnzeven. Dit principe is zo innovatief dat we er een patent op verkregen hebben.”

“Grotere zeefgaten hebben voordelen”, zegt Durieux. “Kleinere zeefgaten zijn erg gevoelig voor vervuiling, met name door vet. Het reinigen van kleine zeefgaten kost meer energie. Waar andere zeven 15 kilowattuur voor een debiet van 400 kuub per uur gebruiken, verbruiken wij 200 watt voor 700 kuub per uur. “ Daarnaast heeft de ICABUS een beperkte drukval van 10 cm op de waterkolom. “Andere technieken hebben een waterkolom nodig van 30 cm of zelfs 10 meter. Hierdoor is de ICABUS inpasbaar zonder extra pompstap, wat tevens energie bespaart.”

Voordelen

Ook voor zuivering heeft het weghalen van de vezels grote voordelen. “Er stroomt minder vervuiling naar de zuivering, zodat er minder beluchting nodig is. Verstoppingen komen zo minder vaak voor, wat minder onderhoud oplevert.” Bovendien moet de ICABUS bij heftige regenval de overbelasting van de zuivering verminderen. “Ook onderzochten we wat de impact van het verwijderen van vezels uit het influent met de ICABUS was. Hieruit bleek dat het nauwelijks invloed had op de denitrificatie – minder dan 4 procent.”

Het vuil dat de zeef filtert wordt naar een bak geleid en daar afgevoerd. Dit maakt het systeem autonoom, zegt Durieux. “Alle werkzaamheden die een operator doet, vinden plaats in de buitenlucht. De operator hoeft nooit met de pulp in aanraking te komen. We hebben vier maanden getest op de rwzi in Olburgen. Tijdens die test is geen enkele keer een operator nodig geweest.”

Voor het vrijgekomen pulp zijn meerdere doeleinden te bedenken, aldus Durieux. “Het gebruik in asfalt, isolatie en andere toepassingen is heel goed mogelijk. Hiervoor is echter veel meer herwonnen papiervezel nodig. Tot de tijd dat hergebruik economisch aantrekkelijk is, kan nu al een milieu bijdrage geleverd worden door de pulp te vergisten. Kortom: wij vinden dat de ICABUS een kosteneffectieve, robuuste energie-efficiënte fijnzeef is die ontwikkeld is in Nederland ten bate van de energietransitie en de circulaire economie.“

New Business is een rubriek die vier keer per jaar te vinden is in watervakblad H2O magazine en als onderwerp (Nederlandse) innovaties in de watertechnologie heeft. Naast een inleiding van Water Alliance directeur Hein Molenkamp worden diverse bedrijven geshowcased.