Water Alliance lid Fleetcleaner, het bedrijf achter de innovatieve robot die wanden reinigt van zeeschepen tijdens het laden en lossen in de haven, won vorig jaar tijdens de WaterLink de WIS Award 2016.
De werking van de Fleetcleaner en deze nieuwe technologie is te bekijken in dit filmpje, waarbij de robot in actie is tijdens het reinigen van schepen de Rotterdamse haven.
Techniek Fleetcleaner
De robot is bedoeld voor het schoonmaken van de buitenkant van zeeschepen. De installatie is geplaatst op een binnenvaartschip dat omgebouwd is tot werkschip. Met een 150 meter lange slang kan de robot een scheepsromp zowel boven als onder water reinigen. Dat gebeurt onder hoge druk. De installatie pompt zeewater op en dat gaat door een filter. Vervolgens wordt het water over de romp gespoten met behulp van een hogedrukwaterpomp. De druk is maximaal 350 bar, ruim voldoende om hardnekkige aangroei als algen en mosselen te verwijderen. Binnen tien uur is een groot schip volledig schoon. Daarna ondervindt het schip minder weerstand bij het varen, waardoor de reder fors bespaart op brandstofkosten. De nieuwe techniek heeft diverse voordelen ten opzichte van de traditionele reinigingsmethode met borstels. De robot kan het schip moeiteloos zowel boven als onder water schoonmaken. Bij de borsteltechniek moeten onder water duikers of karretjes worden ingezet. Ook wordt de romp niet beschadigd bij het schoonmaken. Het grootste voordeel is dat een zeeschip tijdens het laden en lossen in de haven kan worden gereinigd. Normaal gesproken moet dat op open zee gebeuren. Het procedé is milieuvriendelijk. De installatie vangt de verwijderde aangroei op. Zo wordt vervuiling van het water voorkomen.