Holland Water B.V., marktleider in legionella-beheersende watertechnologie, en hotellerie-expert Mike Spetter voeren samen de strijd op tegen legionella in de horeca. “Teveel hotels kampen, ondanks naleving van geldende beheersregels, met halsstarrige legionellaproblemen.”
Legionella hoger op de prioriteiten lijst
Als zogenaamde prioritaire instellingen zijn hotels in Nederland verplicht om legionellarisico’s goed in kaart te brengen en een uitgebreid legionellabeheersplan op te stellen. Veel hoteleigenaren zien dit als noodzakelijk kwaad en laten hun waterbeheerstrategie over aan de technische dienst en externe adviesbureaus. Volgens Rogier van den Brink, CEO van Holland Water, schuilt hierin een gevaar.
Mike Spetter, ruim 60 jaar actief in de hotelbranche en op dit moment onder meer Directie-adviseur bij Fletcher Hotel Group, beaamt dat waterbeheer niet de hoogste prioriteit heeft voor veel hoteldirecteuren en General Managers. Volgens hem is de hoofdtaak van een GM om een organisatie neer te zetten die in iedere vezel gastgericht is. “Maar gastgerichtheid gaat een stap verder dan een vriendelijke receptionist, een smakelijke maaltijd of een schone kamer. Ook zaken als brandpreventie en veilig drinkwater doen we voor onze gasten, en dienen door de GM te worden begrepen en aangestuurd. Niet alleen gezien het grote belang en afbreukrisico, maar ook omdat er veel winst valt te behalen op het gebied van operationele kosten en duurzaamheid.”
Watertechnologieën bieden uitkomst
Het probleem zou vooral zitten in de ruim twintig jaar oude wet- en regelgeving, die ten tijde van de legionellaramp in Bovenkarspel (1999) is ontstaan. “Uit 18 jaar ervaring weten we nu dat veel gereguleerde beheersactiviteiten hun doel voorbij streven of het probleem zelfs erger maken. Neem bijvoorbeeld het paardenmiddel thermisch beheer. Door de warmwatervoorziening continu op 60 graden te houden, voorkomen we weliswaar legionellaontwikkeling in het warme water, alleen warmen de gloeiendhete warmwaterleidingen vaak onbedoeld de koudwaterleidingen op. Boven de 20 graden gaat het vervolgens mis”, waarschuwt Van den Brink. “Ander grof geschut zoals spoelregimes en installatieaanpassingen doen vaak ook meer kwaad dan goed.“
Volgens het bedrijf uit Driebergen-Rijsenburg moet en kan dit anders. “Traditioneel waterbeheer is voor veel hoteleigenaren een lose-lose-lose situatie. Je geeft bakken geld uit aan een batterij grove beheersmaatregelen, je creëert daarmee een enorme milieubelasting, en uiteindelijk zit er nog steeds legionella in je hotel,” schetst Van den Brink het probleem alvorens een oplossing aan te dragen.
Modern waterbeheer is duurzaam en kostenefficiënt
Van den Brink omschrijft modern waterbeheer als slim, verfijnd en doelgericht: “Ieder hotel is uniek en behoeft een oplossing op maat. Het begint met waterdata verzameld door slimme meters en sensoren. Vervolgens wordt er gericht watertechnologie ingezet, zoals ultraviolet licht als preventieve poortwachter of koper- en zilverionisatie als duurzame bestrijdingstechniek. Tot slot – met de juiste waterbewaking op z’n plek – kunnen gereguleerde maatregelen tot een minimum worden beperkt.”
“Vooraanstaande hotels en hotelketens zoals Hotel Okura Amsterdam, Westcord en Van der Valk zijn in een vroeg stadium ingesprongen op deze ontwikkeling. Zij hebben technologie-gedreven waterbeheer omarmd en hebben nu volledige controle over hun waterkwaliteit en – veiligheid.”
Ook Spetter geeft aan de ‘regeltjes’ jarenlang blindelings te hebben gebruikt als blauwdruk voor het waterbeheer in zijn hotels, omdat er simpelweg niets anders was. “Maar er zijn nu betere, slimmere oplossingen en ik hoop dat GM’s de kans zullen grijpen om hun waterbeheer te moderniseren en verduurzamen. En daarom help ik Holland Water graag om hun vooruitstrevende visie over de bühne te krijgen.”
Van den Brink: “Wij zijn blij dat Mike onze kijk op waterbeheer heeft omarmd en wil uitdragen. Een betere ambassadeur kunnen we niet wensen – Mike zit al langer in het hotelvak dan dat de legionellabacterie haar naam draagt.”
Over Holland Water
Holland Water ontwikkelt, levert en beheert ingenieuze technologische systemen voor de behandeling van drinkwaterinstallaties en koeltorens. Het vlaggenschipsysteem HW Bifipro® is een gepatenteerde legionellabestrijdingstechnologie o.b.v. koper- en zilverionisatie, en zorgt reeds bij 750 locaties inclusief hotels, vakantieparken en campings voor schoon en veilig water.
Over Mike Spetter
Mike Spetter is het schoolvoorbeeld van een selfmade-man – hij begon als tiener in de spoelkeuken. Met enorme drive en ambitie heeft hij zich vervolgens opgewerkt tot o.a. Managing Director Benelux bij Louvre Hotels Group. Na ruim zestig jaar in de hotelbranche deed Spetter in 2018 een stapje terug en droeg het stokje (deels) over aan de nieuwe generatie. Momenteel is hij onder andere actief als Directie-adviseur bij Fletcher Hotel Group en Special Advisor Hospitality bij Holland Water.
Over Rogier van den Brink
Rogier van den Brink is sinds 2020 CEO van water-tech specialist Holland Water waar hij verantwoordelijk is voor o.a. uitbreiding van het waterbeheerportfolio, strategische acquisities en fusies, en internationale expansie. Van den Brink heeft brede leiderschapservaring in onder meer horeca, telecom, vastgoed en zorg. Zo bekleedde hij verschillende managementfuncties bij Center Parcs en is hij oprichter en commissaris van het Britse zorgbedrijf Halcyon Doctors.
Bron: persbericht Holland Water