Het dinsdagprogramma van de European Water Technology Week opende met een fireside chat in de New York zaal in het WTC in Leeuwarden. Bijna een uur lang voerden wetenschappelijk directeur Cees Buisman van Wetsus en Prins Constantijn van Oranje, special envoy van StartupDelta (die gedurende zijn werk graag gewoon bij naam genoemd wil worden, dus vanaf nu doen we dat, red.) een informeel en uiterst boeiend en inspirerend gesprek over het creëren van innovatieve ecosystemen voor een duurzame toekomst.
StartupDelta is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. Overheden, kennisinstellingen, startups, financiers en bedrijven werken samen om Nederlandse startups te ondersteunen in de vorm van onder meer kapitaal, netwerken en kennis. “Wij geloven in de toegevoegde waarde door het versterken, verbinden en vergroten van het startup ecosysteem. Er is veel potentie voor het starten, groeien en internationaliseren van business. Watertechnologie is één van de branches waarin Nederland uitblinkt.”
Veel innovaties komen volgens Buisman voort uit tinkering. Wetenschappers en ondernemers hebben een briljant idee en gaan daar vervolgens mee ‘knutselen’ om hun idee handen en voeten te geven. “Wij hebben bij Wetsus zelfs een Chief Thinkering”, aldus Buisman. “Die werkt momenteel aan de ontwikkeling van membranen van ijs. Dat zou een doorbraak zijn! Alle goede ideeën gaan door een zogenaamde ridicuele fase. De wereld zegt ‘dat kan niet, het is bizar’. Het is aan de wetenschapper om te laten zien dat zijn innovatie werkt.”
Het verbaasde Constantijn van Oranje dat Wetsus relatief veel moeite moet doen om extra financiering van de rijksoverheid te verkrijgen voor wetenschappelijk onderzoek en zo te kunnen evolueren tot Europese hub op het gebied van watertechnologie. “Er worden hier wetenschappelijke resultaten van wereldklasse behaald, die soms niet meteen maar wel op termijn economische winst opleveren, bijvoorbeeld omdat ze resulteren in succesvolle bedrijven. Een omgeving waarin wetenschappers en ondernemers samen innoveren en nieuwe business creëren is iets anders dan een profit center.”
Op de foto: Constantijn van Oranje in gesprek met Tom Freyberg Atlantean Media voor WaterProof TV, het videokanaal van de Water Alliance.