De watertechnologiebeurs Aquatech, die op dinsdag 5 november de deuren opende, kan allang niet meer worden afgedaan als ‘een beurs met pompen en kleppen’. Het is uitgegroeid tot een internationaal evenement waar waterprofessionals uit de hele wereld elkaar ontmoeten. Nadat twee jaar geleden de Innovation Avenue werd geïntroduceerd, is nu het Holland Innovation Park (HIP) de noviteit.
De Innovation Avenue bleek in 2017 overigens zo’n enorm succes, dat hij dit jaar is uitgebreid naar 500 meter. De oranje loper loopt van het Innovation Lab in Hal 1 naar het Holland Paviljoen in Hal 11 en gaat daarbij door en langs diverse andere hallen met exposanten uit de gehele wereld. In het Holland Paviljoen is Water Alliance nadrukkelijk aanwezig. Dit partnerschap van publieke en private ondernemingen, overheidsinstanties en kennisinstituten stond twee jaar geleden aan de basis van de succesvolle Innovation Avenue en heeft nu het Holland Innovation Park (HIP) in het leven geroepen. Volgens Water Alliance-directeur Hein Molenkamp is het doel van het HIP om “op een van de toonaangevende watertechnologie-evenementen in de wereld een platform te bieden aan relatief jonge bedrijven met veelbelovende innovaties”. Dat is deels gelukt, in die zin dat niet alle in het HIP aanwezige bedrijven het stempel ‘jong’ verdienen. Bedrijven als Hydraloop, Staal Instruments en Van Remmen UV Technology gelden immers toch wel als gevestigde waarden in de Nederlandse watertechnologiewereld.
Klaar voor de markt na succesvolle pilot
Misschien zijn dan niet alle bedrijven in het HIP even jong, ze bieden allemaal wél innovaties. Van Remmen UV Technology toont op Aquatech samen met partner Nouryon het Advanox zuiveringssysteem, dat dankzij een combinatie van waterstofperoxide en UV, medicijnresten en hormonen weet te verwijderen uit afvalwater. Onlangs is een pilot in het Zweedse Växjö met succes afgerond en Advanox is nu klaar om op de markt verkocht te worden. “Maar de vraag is natuurlijk wie bereid is om voor deze innovatieve techniek de portemonnee te trekken”, zegt eigenaar-directeur Ton van Remmen. “Dat blijft altijd spannend. Wie durft van de begane paden af te wijken?” Van Remmen vermoedt dat zijn eerste klant in Zweden zal zitten. “Daar staan ze dichter bij de natuur en zijn ze meer afhankelijk van de kwaliteit van het oppervlaktewater.”
‘Voor nieuwe klanten moet je waarschijnlijk elders zijn’
Van Remmen stelt vast dat de Aquatech steeds minder een ‘verkoopbeurs’ is. “Potentiële klanten lopen hier ongetwijfeld rond, maar krijgen hier zóveel alternatieve oplossingen voor hun problemen voorgeschoteld, dat ze echt niet hier meteen tot zaken zullen komen. Ze zullen eerst al die alternatieven op hun gemak willen beoordelen.” Het lijkt dus moeilijk om vast te stellen hoeveel leads de Aquatech voor de exposanten uiteindelijk oplevert. “Voor nieuwe klanten moet je eigenlijk op plaatsen zijn waar niet zoveel concurrenten zijn”, knipoogt Van Remmen. Hij twijfelt overigens niet aan de waarde van de Aquatech: “Het is heel goed om elkaar zo eens in de twee jaar te ontmoeten.”
‘Belangstelling en enthousiasme zijn boven verwachting’
Ook nieuwe exposanten zijn enthousiast over Aquatech. Befil BV uit Hoevelaken staat voor het eerst op de beurs en heeft met zijn biologisch bewegend-bedfilter een plaatsje gekregen in het HIP. “We zijn niet gevraagd, maar hebben onszelf aangemeld”, zegt Bart van den Berg, die het bedrijf samen met Gerard van de Steen heeft opgericht. “We zijn ook niet verbonden met Water Alliance of Wetsus, maar kennelijk vonden ze ons product toch innovatief genoeg”, lacht hij. Van den Berg en zijn compagnon zijn erg onder de indruk van de belangstelling die hun biofilter krijgt van de beursbezoekers. “Een half uur na de opening van de beurs zeiden we al tegen elkaar: ‘We kunnen naar huis, want we hebben al meer mensen gesproken dan we voor de hele beurs hadden verwacht.’ Het is ongelooflijk!” De ‘Vortex Bed Bio Reactor’ is oorspronkelijk ontworpen voor Van den Bergs eigen visvijver, maar inmiddels levert Befil aan klanten in heel Nederland, België en Duitsland. Daar zouden naar aanleiding van de Aquatech wel eens fors wat klanten bij kunnen komen.
‘Bezoekers zijn deskundiger dan wij’
Het enthousiasme van Van den Berg is begrijpelijk, want dankzij Aquatech en het Holland Innovation Park kan hij mogelijk straks geheel nieuwe markten aanboren. “Weet je wat frappant is? De meeste bezoekers die we tot nu toe aan onze stand hebben gekregen, weten meer over ons apparaat dan wij zelf! Wij hebben eigenlijk nooit verder gekeken dan een visvijver, maar de bezoekers zien toepassingsmogelijkheden achter een sceptic tank, voor sanitatiedoeleinden in de tropen, voor het kweken van bacteriën etc.” Befil heeft overigens een patentaanvraag lopen voor dit gesloten biofiltersysteem.
Global Water Tech Hub Alliance
Het Holland Innovation Park is overigens niet de enige noviteit in het Holland Paviljoen. Het paviljoen geeft ook onderdak aan een ander initiatief van Hein Molenkamp, de Global Water Tech Hub Alliance (GWTHA). Dit initiatief is ontstaan tijdens de European Water Tech Week in september 2018 en heeft geleid tot een samenwerkingsverband van ‘waterhubs’ in zes verschillende landen (Nederland, Singapore, Israël, China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten). De zes hubs presenteren zich in de stand van de WaterCampus niet zozeer als leverancier van technologie, maar vooral als netwerkpartner. Waarmee ook de GWTHA dus prima past in de Aquatech nieuwe stijl: een internationaal netwerkevenement.
Bron: WaterForum