Deze zomer slim omgaan met water door serious gaming

Het is een heet onderwerp op dit moment; door het hete weer en daarmee gepaarde droogte wordt de roep om bewuster met water om te gaan steeds luider. Mensen zijn gewoontedieren dus sproeien we de tuin eens extra, vullen we een zwembadje voor de kinderen en gebruiken we vaker de douche. Zonder dat we er bij stilstaan gebruiken we zo 1.000 liter water extra. In een provincie als Fryslân wordt bij deze hitte bijna de helft meer water gebruikt dan normaal.

Om deze pieken in waterverbruik tijdens de zomer aan te pakken heeft Nieuw Water Alliance lid Grendel Games in samenwerking met Vitens een serious game ontwikkeld. Een serious game is een spel met een doel. Het doel van de Water Battle is om huishoudens meer zicht te geven op hun eigen waterverbruik en hoe ze hier zelf invloed op uit kunnen oefenen. De Water Battle Zomereditie bestaat uit een Water Battle App en een Water Battle Game. Met de App kan men onder andere verbruiksmomenten bijhouden, meterstanden invoeren of een persoonlijk besparingsdoel stellen. Door actief met de App bezig te zijn, scoort men punten. Hiermee worden levels vrijgespeeld voor kinderen en volwassenen die de Game spelen. In de Game besturen spelers het karakter Dauwie met als doel zijn onderwater gelopen dorp weer droog te krijgen. Beide partijen ontsluiten met hun prestaties extra tips en weetjes die helpen met hun doelstelling.

Door de interactie binnen het huishouden te stimuleren is het gebruik van deze serious game extra effectief. Het bewustwordingsproces zorgde, tijdens eerste versie van de Water Battle met slimme water meter, voor een pieknivellering van 3 procent en een waterbesparing van 7 procent. De meest fanatieke spelers verminderde hun waterverbruik met maar liefst 25 procent. Wegens het succes van deze innovatieve manier om bewustwording over een onderwerp te vergroten, wordt de Water Battle nu uitgebreid naar landen als Engeland, Australië, Spanje en Singapore.

De Water Battle is momenteel beschikbaar voor alle Vitens klanten en we zijn druk bezig om deze serious game landelijk in te zetten.