Water Alliance en de Kamer van Koophandel organiseerden 19 mei in Business Centre Johannes de Doper een WaterCampus Business Café. Deze donderdagmiddag stond in het teken van marketing en communicatie. Onderwerpen die aan bod kwamen waren social media, internationale communicatie, website, content strategie en branding op beurzen. De experts van deze dag waren Jarno Duursma (auteur, spreker, zelfstandig consultant en trainer op het gebied van social media), Marlies Böckenhauer (Lecturer International Tourism Management, Stenden University), Ruud van Uden (Beursexpert), Liedeke Pol (Creatief directeur GO+H) en André Kamminga (Friks Web & Marketing).
Kleinschalige opzet
“Voor deze WaterCampus Business Café is er gekozen voor een kleinschalige opzet zodat deelnemers de mogelijkheid hebben om 1 op 1 vragen te stellen aan desbetreffende experts. We willen de kans vergroten dat ze met concreet advies naar huis gaan”, aldus Agnes Dirksen (Water Alliance) en Jan Gebrand Krol (Kamer van Koophandel).
Jarno Duursma trapte het Business Café af. Een ‘rondje’ social media laat al gauw zien dat lang niet iedereen bekend is met alle social media kanalen. Opvallend dat er weinig deelnemers heel actief zijn op social media. En dat terwijl social media de koffiehuizen van nu zijn, volgens Duursma. “Dit wil overigens niet zeggen dat je niet meer live met iemand koffie kunt gaan drinken, integendeel.” Gelukkig konden de deelnemers na de plenaire sessie zich inschrijven voor twee ronde tafelsessies naar keuze. Beide sessies van Jarno over social media en digitale trends zaten dan ook helemaal vol. De deelnemers waren veelal kleine mkb’ers actief in de watertechnologie. Het gros van deze mensen gaf aan niet primair werkzaam te zijn op het gebied van communicatie maar ‘doet’ de communicatie erbij. Dit bevestigt de ‘verschuiving’ dat iedereen in een organisatie de basisvaardigheden van communicatie moet kennen. Daarnaast beschikken veel van de mkb’ers niet over een communicatieprofessional maar is bijvoorbeeld de officemanager deels ook verantwoordelijk voor de communicatie.
Internationale communicatie
Naast social media, content strategie en exposure op beurzen kwam Marlies Böckenhauer vertellen hoe belangrijk het is je te verdiepen in de cultuur van een land alvorens zaken te doen. Cultuur heeft enorm veel invloed op hoe je een marketing- en communicatiecampagne succesvol opzet. Het is een fabel dat cultuurverschillen pas merkbaar zijn aan de andere kant van de wereld. Dat land hoeft niet eens zo ver te liggen van je eigen land. Een wijze les waar lang niet altijd bij stilgestaan wordt.
Ken je doelgroep!
De geluiden van de deelnemers over deze editie van het WaterCampus Business Café waren positief. De opzet van een gezamenlijk plenair deel met daarna twee sessies rondetafelgesprekken met experts is uiterst goed bevallen. Ook de experts vonden het prettig met een kleine groep mensen diverse marketing en communicatie issues te bespreken. Diverse tips kwamen naar voren. Waar moet bijvoorbeeld goede content aan voldoen? Volgens Liedeke Pol laat goede content je niet meer los, is echt, origineel en inspirerend. Maar de belangrijkste boodschap van alle experts was: ‘Ken je doelgroep’ en ‘Content is emotie en moet mensen raken!’