Braziliaanse journalisten onder de indruk van WaterCampus Leeuwarden

‘Ik reis met een uitroepteken in mijn hoofd terug’

Een groep Braziliaanse journalisten bezocht in het kader van een internationale persreis op 7 maart jl. de WaterCampus Leeuwarden. Na een presentatie van Water Alliance-directeur Hein Molenkamp en een rondleiding door Wetsus volgden er ontmoetingen met diverse bedrijven. De reacties van de Braziliaanse gasten waren laaiend. Met name de intensieve samenwerking op en rond de WaterCampus tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven oogstte veel lof. ‘Hier zag ik waar zoveel samenwerking toe kan leiden; méér innovaties die ontwikkeld worden en méér marktkansen die worden verzilverd.’

“Wat we hier gezien hebben is indrukwekkend”

De persreis was georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, in samenwerking met de Braziliaanse ambassade en de Water Alliance. Hiermee inhakend op het Worldwaterforum Brasilia, die van 18 tot en met 23 maart worden gehouden. Diverse bedrijven die zijn aangesloten bij de Water Alliance mochten dan ook kort een presentatie geven. “Voor ons is zo’n reis een uitgelezen kans om ons bedrijf onder de aandacht te brengen”, sprak Vincent van Vuure, hoofd Marketing & PR bij het Paques. “In Brazilië staat waterbeheer en watertechnologie nog in de kinderschoenen en veel moet nog bij een veel breder publiek bekend worden. Daar kan zo’n persreis bij helpen.” Paques timmert al jaren aan de weg en is inmiddels uitgegroeid van kleine pionier in Balk tot een multinational met meerdere productielocaties, waaronder in China, India en Brazilië.
De journalisten – opmerkelijk: allemaal vrouwen – waren zeer te spreken over wat ze te zien en te horen kregen. “Wat we hier gezien hebben is indrukwekkend”, aldus freelance journaliste Andrea Vialli. “Zeker voor ons Brazillianen. Vergeet niet dat wij nog maar een jaar of dertien echt aan beleidsmatig waterbeheer doen. Hier is het al zo veel verder. En we hebben hier gezien waar vergaande samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijven toe kan leiden.”

“Wat ook opviel was het projectmatige karakter van alle werkzaamheden. Strakke planningen, goede budgetcontrole en prioriteiten stellen; dat zijn kernwoorden die me goed zijn bijgebleven van alle presentaties. Ik zie het als een les van hoe wij zaken in ons land ook meer zouden moeten aanpakken. Ik reis met een groot uitroepteken in mijn hoofd terug naar Brazilië.”

Wat de persreis in publicitaire zin gaat opleveren valt nog niet te zeggen. Garanties op publicaties zijn er niet, maar de kans is aanzienlijk, zo vertelde Marloes de Goeijen, die zich namens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bezighoudt met ‘Incoming Visitors’ Programmes’. “Het levert doorgaans veel op”, aldus De Goeijen. “Ik heb nog nooit meegemaakt dat er niet enkele publicaties uit een persreis kwamen. En uiteindelijk profiteert het Nederlandse bedrijfsleven daar weer van.”