Wetterskip Fryslân, lid van Water Alliance, kreeg vandaag de sleutels overhandigd van een nieuwe vrachtwagen voor het onderhoud van rioolgemalen. De kraan en de spuitinstallatie op deze auto kunnen behalve via de dieselmotor ook elektrisch worden aangedreven. Hiervoor is een groot accupakket ingebouwd dat de installaties overdag van energie kan voorzien en ’s nachts wordt opgeladen. Dit scheelt fors in het verbruik van diesel en geeft minder uitstoot en lawaai tijdens uitvoering van het werk.
Dieselmotor
Bij de oude onderhoudswagen draaiden kraan en spuitinstallatie op een dieselmotor. Directeur Remko van Keulen overhandigde namens de leveranciers, Rinsma Scania en Rondaan Carrosserie en Wagenbouw uit Berltsum en Wierda Hybrid uit Joure, de onderhoudswagen aan dagelijks bestuurslid Annet van der Hoek en onderhoudsmedewerker Anne-Henk Boschma bij Wetterskip Fryslân. Van der Hoek, portefeuillehouder Duurzaamheid en Klimaat, is blij met de aanwinst: ‘Wy wolle yn ús wurk it brûken fan fossile enerzjy safolle mooglik werombringe. Elk stientsje kin dêroan bydrage. Dit is in moai foarbyld fan hoe’t wy yn ús deistich wurk fierder ferduorsumje kinne.’
Rijdende werkplaats
Wetterskip Fryslân gebruikt de wagens vooral om rioolgemalen te onderhouden. Dit zijn pompputten die ervoor zorgen dat het vuile afvalwater vanuit de rioolstelsels via persleidingen naar de waterzuiveringsinstallaties van het waterschap wordt gepompt. Daar wordt het afvalwater gereinigd. De auto beschikt over een ingerichte werkplaats, een magazijn met reserveonderdelen, een kraan en een spuitinstallatie. Met de kraan hijsen de medewerkers de pomp uit het rioolstelsel. Deze wordt afgespoten, gecontroleerd en wanneer nodig van nieuwe onderdelen voorzien. In het beheergebied van Wetterskip Fryslân zijn ruim 270 rioolgemalen aanwezig.
Bij de foto: “Dagelijks bestuurslid Annet van der Hoek draagt de sleutels over aan onderhoudsmedewerker Anne-Henk Boschma”.
Foto: Daniël Hartog