Wat zijn trends, en wat kun je er eigenlijk mee? Wat is er dit jaar de belangrijkste, en wat werkt voor jouw bedrijf? Zomaar een paar vragen die ter sprake kwamen tijdens het WaterCampus Business Café ‘Marketingtrends 2023’ dat Water Alliance samen met Wettermerk exclusief voor leden organiseerde op donderdag 16 februari. Nadeige Singh en Jelte Heidbuurt namen de deelnemers mee in Trendland.
Na uitleg over wat een trend nou eigenlijk is, zetten Jelte en Nadeige uiteen welke daarvan geschikt zijn voor bedrijven. Diverse trends passeerden de revue: van emailmarketing, Audiomarketing tot Augmented en Virtual reality (AR en VR).
Glyn Burtt van Grendel Games ging dieper op de laatste twee in en gaf een heldere uitleg over de verschillen tussen AR en VR, maar ook over de voordelen en mogelijkheden. Voeg je bij AR toe aan de bestaande wereld, bij VR is álles mogelijk: “VR isn’t a cheap solution, but you can change the whole world to your wish. You can show anything you want to and you can model the impossible.”
Workshop
Na de uitleg over de trends gingen de deelnemers zélf aan de slag. Ze kozen een trend die zij in hun bedrijf toe zouden willen passen. Zo werden er twee groepen gevormd. Hierin bespraken ze hun ideeën en maakten een plan hoe de gekozen trend toe te passen in hun bedrijf. In de AR groep was men nog niet helemaal overtuigd van de toepasbaarheid. Robert van Hulo vatte het samen: “We zien de ideeën wel, maar de toepassingen iets minder. We zijn er in elk geval op tijd mee bezig!”
De groep die emailmarketing gekozen had vond vooral ChatGTP erg interessant. Evelien Walstra van Gemeente Leeuwarden: “Ik ga kijken of dat handig is om te gebruiken, al was het maar om een opzetje te maken en dat als basis te gebruiken voor een tekst.” Nadeige voegde er nog aan toe, dat hoewel emailmarketing een traditionele tool is, de combinatiemogelijkheden het toch tot de leidende tool voor de komende jaren maakt.
Ook meedoen?
Dit WaterCampus Business Café is onderdeel van een serie Cafés die Marketing en Communicatie als thema hebben. De volgende editie staat gepland op donderdag 11 mei en heeft als thema Marketing & Sales. Houd de agenda op deze website in de gaten voor meer informatie!