Cambuur voetbalt op duurzame grasmat dankzij TKI Innovatiemakelaar en Jotem

In het nieuwe Kooi Stadion van SC Cambuur wordt het gras besproeid zonder ook maareen druppel drinkwater teverspillen. De club sproeit circulair water over het veld – een innovatieve en duurzame oplossing waarbij de TKI Innovatiemakelaars een verbindende schakel vormde. “Dit project is een schoolvoorbeeld van het nut van de innovatiemakelaar”, vertelt André Mepschen, TKI Innovatiemakelaar bij Water Alliance.

Duurzaamheid was vanaf het begin een leidend principe bij de ontwikkeling van het nieuwe stadion van SC Cambuur. De club wilde graag slimme, milieuvriendelijke voorzieningen en technieken die passen bij de ambities van een toekomstgerichte sportaccommodatie. Ook het beheer van het grasveld werd op de tekentafel bekeken met oog voor duurzaamheid. Maar welke technieken dit zouden moeten zijn, dat wist men bij Cambuur niet.

“Je kunt je voorstellen dat je als voetbalclub op een goed veld wil spelen”, zegt André Mepschen. “Vroeger werd voor het besproeien van gras gewoon drinkwater gebruikt. Maar met de druk op de drinkwatervoorziening is dat vandaag de dag geen optie meer. Ook voetbalclubs moeten water gaan besparen.” In de zoektocht naar de juiste technieken vervulde de TKI Innovatiemakelaar een sleutelrol- niet als leverancier, maar als matchmaker. Als onderdeel van TKI Watertechnologie, bieden Water Alliance en Netherlands Water Partnership, al zo’n negen jaar ondersteuning aan ondernemers in de watertechnologiesector. Dit doen ze met inhoudelijke deskundigheid, in combinatie met praktijkervaring en een breed netwerk.

“We helpen bedrijven en instellingen om hun kennisvragen te formuleren en innovatiepartners uit de watertechnologiesector te vinden. Maar we verstrekken ook informatie over subsidiemogelijkheden of andere financieringsinstrumenten”. zegt Mepschen.

Kosteloze hulp

Dankzij financiering via het TKI Topsectoren-programma kon Mepschen SC Cambuur kosteloos ondersteunen bij het vinden van de juiste technische partners, nog voordat de eerste schop de grond in ging. “Via een projectmanager bij SC Cambuur, kregen we de vraag binnen”, vertelt Mepschen. “Zij zochten een oplossing om regenwater te gebruiken voor de beregening van het veld.” Na zo’n eerste contact volgt een intakegesprek met de TKI Innovatiemakelaar, die doorvraagt en suggesties inbrengt, vervolgacties afstemt en doorverwijst. Uit dat gesprek bleek dat SC Cambuur een duurzame waterzuivering nodig had. “Water zuiveren kan natuurlijk op verschillende manieren. Denk aan membraanfiltratie, zandfiltratie, biologische zuiveringen; noem maar op. Dus ik heb een vijftal partijen uit het Water Alliance-netwerk benaderd – partijen met de juiste kennis die snel konden schakelen”, zegt Mepschen. Uiteindelijk viel de keuze van SC Cambuur op Jotem Water Solutions.

“Op een dag belde André met de vraag of regenwater opgevangen kon worden”, zegt Gerrit Dommerholt, sales manager bij Jotem. Het bedrijf ontwierp een relatief eenvoudige, maar doeltreffende oplossing. Regen- en oppervlaktewater worden opgevangen via een grote ringleiding rond het stadion, die is aangesloten op de nabijgelegen Harlingervaart “Dat water wordt vervolgens gezuiverd via een zandfilter en UV-desinfectie, waardoor ziekteverwerkkers zoals legionella of botulisme worden verwijderd. Het behandelde water is daarmee veilig voor gebruik – zowel voor het veld als voor de spelers.”

Wat dit project extra bijzonder maakt, is de snelheid waarmee het gerealiseerd werd. In februari klopte Cambuur aan bij Water Alliance, in april moest het gras al groeien. “Voor de levering van watertechniek is dat razendsnel”. aldus Mepschen. “Normaal staat er op een pomp alleen al een levertijd van zes weken. Dus we hebben flink gepuzzeld met partijen die iets op voorraad hadden of flexibel konden meedenken.”

Tijdelijke oplossing

Naast Jotem speelde ook Wilkon Techniek een belangrijke rol. Gezamenlijk zorgden zij ervoor dat er binnen korte tijd een tijdelijke pompput met groffilter werd geplaatst, zodat het gras kon worden ingezaaid nog voordat de defi- nitieve installatie gereed was. Volgens Mepschen Mepschen is het stadionveld een schoolvoorbeeld van hoe de TKI Innovatiemakelaar werkt. “Het draait om mensen bij elkaar brengen, vragen scherp krijgen en de juiste match vinden. Uiteindelijk bepaal ik niet wie het werk krijgt. Ik breng partijen bij elkaar, de opdrachtgever kiest”, benadrukt hij. “Maar ik help wel om het technisch vergelijkbaar te maken. Zeker als een opdrachtgever geen achtergrond heeft in watertechnologie, kan dat echt het verschil maken.”

Ondertussen is het stadion al zo’n negen maanden open en ligt de grasmat er goed bij. Dommerholt: “Uit dit project blijkt heel duidelijk dat de TKI Innovatiemakelaar een orgaan is dat bedrijven bij elkaar kan brengen met de juiste contacten en expertise, die de markt zoekt en die past bij een bepaald vraagstuk Het laat ook de kracht zien van het innovatiemakelaarschap binnen de TKI-structuur. Dankzij de regeling kunnen mkb’ers – zowel vragers als aanbieders kosteloos worden geholpen bij TKI innovatievraagstukken. En dat leidt tot concrete resultaten. “Je ziet dat mensen zich steeds meer bewust zijn van de noodzaak om anders om te gaan met water”, zegt Mepschen. “En dit soort projecten laat zien: het kan, zonder dat het duur of ingewikkeld hoeft te zijn.

Oplossingen vinden

De TKI Innovatiemakelaars werken door heel Nederland en richten zich op de thema’s Landbouw, Water & Voedsel, Energietransitie & Duurzaamheid en Gezondheid & Zorg. “Maar dat betekent niet dat we je niet helpen als een innovatie hierbuiten valt. We proberen altijd oplossingen te vinden op de vraag van een ondernemer. Veel bedrijven weten nog niet dat wij ze kosteloos kunnen helpen. Daarom willen we nog beter zichtbaar worden. Hoe meer mensen weten dat dit soort ondersteuning beschikbaar is, hoe meer mooie projecten we samen kunnen realiseren. Van voetbalvelden tot fabrieken – duurzaam watergebruik begint vaak gewoon met een goed gesprek”, besluit Mepschen.

New Business is een rubriek die vier keer per jaar te vinden is in watervakblad H2O magazine en als onderwerp (Nederlandse) innovaties in de watertechnologie heeft. Naast een inleiding van Water Alliance directeur Hein Molenkamp worden diverse bedrijven geshowcased.