Verandert met Donald Trump in het Witte Huis het zakelijk klimaat in de Verenigde Staten? De markt is er volop in beweging en het grillige tarievenbeleid zorgt voor veel onzekerheid, dat is ongetwijfeld zo, maar de Amerikaanse interesse in de Nederlandse watertechnologie blijft. Want de uitdagingen in het land zijn groot, ook als je kijkt naar issues met waterkwaliteit, PFAS, droogte, overstromingen en verouderde infrastructuur. Daar hebben wij innovatieve technologieën voor in huis.
Dus blijf in gesprek met je partners en klanten in de VS en zoek contact met resources als de ambassades van Nederland en Amerika, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en ook lokale waterhubs. Dat was de boodschap in de webinar Navigeren in een veranderend zakelijk klimaat in de VS die Water Alliance 24 april hield.
Het was een leerzame sessie met inbreng van ondernemers die zakendoen in de VS, zoals Lisa Brand (LG Sonic) en Johan Langius (Noardling), maar ook van vertegenwoordigers van de Amerikaanse en Nederlandse ambassade, respectievelijk Philip Hammerstein en Saskia Pardaans. Hun ervaringen en ook die van Ebie Holst van de Cleveland Water Alliance en Jacob Willemsen van Tabs Inc. vertelden ons: voor elk bedrijf zijn de gevolgen weer anders, dus kijk op bedrijfsniveau wat de impact is van de nieuwe federale koers in Washington.
En die hoeft dus niet slecht te zijn – een bedrijf als LG Sonic lijkt met een nicheproduct niet zo kwetsbaar voor de negatieve gevolgen van het grillige tarievenbeleid van Trump en de zijnen. En datzelfde geldt voor andere bedrijven die een speciale technologie of toepassing in huis hebben, waarmee uitdagingen in de markt van de VS kunnen worden opgelost.
En dat maakt mij optimistisch in deze roerige tijden, want, zoals gezegd, Nederlandse watertechnologiebedrijven hebben prima oplossingen voor waterissues in de VS. Daar komt bij dat door de spanningen op het Noord Amerikaanse continent de Canadese markt, waar we al jarenlang goede relaties hebben, nieuwe kansen biedt. Dat blijkt ook uit de berichten dat het Canadese bedrijfsleven toenadering zoekt tot de Europese en ook Nederlandse markt.
Kansen dus en dat denkt de sector ook, want op WEFTEC 2025, Noord-Amerika’s grootste vakbeurs voor watertechnologie die van 27 september tot 1 oktober in Chicago wordt gehouden, zal de Nederlandse watertechnologiesector goed vertegenwoordigd zijn. Nu al hebben bedrijven als Azzuro, Nedap, Ferr-Tech, Paques, Aqana, Berghof Membranes, SOLISENz en NX Filtration aangegeven acte de présence te geven op de beurs. Zij laten zich niet van de wijs brengen door een grillige tarieven- en handelsoorlog.
En wij ook niet. Water Alliance zal een prachtig Netherlands Pavilion neerzetten met een rijk programma en zo de aandacht vestigen op de nieuwste en innovatieve waterkwaliteitstechnologieën die Nederland te bieden heeft. En we zullen in gesprek blijven met Amerikaanse relaties om de kansen van Nederlandse bedrijven in het veranderende zakelijke klimaat te bespreken, precies zoals in de webinar is aanbevolen.
Hein Molenkamp
Managing Director Water Alliance
h.molenkamp@wateralliance.nl
New Business is een rubriek die vier keer per jaar te vinden is in watervakblad H2O magazine en als onderwerp (Nederlandse) innovaties in de watertechnologie heeft. Naast een inleiding van Water Alliance directeur Hein Molenkamp worden diverse bedrijven geshowcased.
