H2O New Business: Vooraf | Contact met lokale clusters is enorm waardevol

Hoe verzilver je als watertech­ bedrijf kansen op een buiten­ landse markt? Het is voor veel bedrijven een uitdaging. Op de European Water Tech Week in Leeuwarden werd in een plenaire sessie met clusterorganisaties uit Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken weer eens duidelijk dat het van belang is om goede contacten te hebben met partijen die de markt kennen. Je komt er als bedrijf zo sneller achter wat de do’s en don’ts zijn in die markten. Belangrijk, want als je als bedrijf een innovatie technologisch hebt opge­schaald dan moet je in de marktintroductie de snelheid erin houden. En als je alles zelf gaat uitzoeken, dan ben je zo een paar jaar verder – áls je dat al lukt.

In die fase is een contact met lokale clusters enorm waardevol. Dat bleek wel uit de presentaties van Bryan Stubbs van de Cleveland Water Alliance uit de VS, Tom Williams van British Water en Scott Gr0nnegaard Allison van Clean, het Deense Water & Environmental Cluster op de eerste dag van de EWTW. Hun bijdragen maak- ten duidelijk dat goede samenwerking met clusters de periode van innovatie naar full scale implementatie flink kan verkorten. Ze kennen de weg, weten welke projecten er lopen en hebben contact met bedrijven die toegang hebben tot de tenders van de utilities, ook belangrijk.

Zo schetste Stubbs dat er in de Great Lakes Region, waar zijn cluster actief is, omvangrijke programma’s met forse subsidietrajecten lopen op het gebied van waterkwali­teit. Interessant voor Nederlandse watertechbedrijven. Stubbs riep zelfs op mee te doen. De waterkwaliteitsop­gave is dan ook groot in de Great Lakes Region.

In Europa zie je dat clusters elkaar ook vaak opzoe­ ken en dat vloeit voort uit Europese projecten, die zo zijn opgesteld dat clusters uit meerdere landen moeten meedoen. Dan kom je al gauw in contact met elkaar en dat is belangrijk. Hoe dat werkt bleek uit de bijdrage van ceo Ariane Blum van Water4All, het financieringsprogramma van de EU voor zoetwateron­ derzoek. Zij vertelde dat ze op zoek zijn naar meer Europese samenwerking om innovatie buiten Europa te promoten. Dat zou er best eens op kunnen uitdraaien dat je tot een soort innovatiepaviljoen op EU-niveau komt op evenementen in het buitenland. En dat kan best goed werken, denk ik.

Binnen Europees verband is de European lnnovation Council, waar president Michiel Scheffer over vertelde op de EWTW, ook een belangrijke speler met interes­sante financieringspakketten voor bedrijven die willen opschalen. Uit de bijdrage van Scheffer kon je opmaken dat er meer mogelijkheden komen, dus dat biedt kan­ sen. En in de plenaire sessie waren leuke voorbeelden van bedrijven – Plant-E, SusPhos en Chaincraft – die al gebruik maken van de subsidietrajecten van de EIC. Maar ook hiervoor geldt: het aanbod is groot en het is moeilijk om daar je weg in te vinden. Om bedrijven daarbij te helpen kennen we bij Water Alliance al enkele jaren de financieringstafel, waarmee we bedrijven de mogelijkheid bieden om hun financieringsvraag te pitchen ten overstaan van financierende instanties. Zo ontstaan matches in de moeilijke zoektocht naar geld.

Op de EWTW hebben we ook weer de verkiezing van de WIS Award gehouden. Het is elke keer een mooie gelegenheid om bedrijven met beloftevolle innovaties een podium te geven. Deze keer rolde in een spannen­ de finale BubbleFlush na een mooie pitch met zowel de publieks- als de juryprijs als winnaar uit de bus. Het concept is inspirerend: met cavitatie (‘imploderende bubbels’) vuil- en kalkaanslag verwijderen uit het toilet. Weer een mooi product van een enthousiaste en ambi­tieuze ondernemer, dat is ontstaan uit de aanhoudende vernieuwingsdrang in de watertechnologiesector.

Hein Molenkamp

Managing Director Water Alliance

New Business is een rubriek die vier keer per jaar te vinden is in watervakblad H2O magazine en als onderwerp (Nederlandse) innovaties in de watertechnologie heeft. Naast een inleiding van Water Alliance directeur Hein Molenkamp worden diverse bedrijven geshowcased.