H2O New Business: Vooraf | Bedrijven zeiden hier hebben we wat aan

Eind vorige maand vierden we het 15-jarig bestaan van netwerk- en brancheorganisatie Water Alliance. Ik heb hier vanaf het allereerste begin leiding aan mogen geven. Water Alliance was eigenlijk een vervolg op wat toen de Friese Water Alliantie heette, meer een projectbureau binnen de provincie Friesland. Het vervolg was een zelfstandige stichting, met als funding onder meer compensatiegelden voor het afblazen van de toenmalige Zuiderzeelijn.

Toen het begon was Water Alliance een Noord-Nederlands initiatief met als bedoeling om een bedrijvencluster te ontwikkelen dat aansluiting bij de Noordelijke activiteiten rondom watertechnologie waaraan vooral Wetsus al bijdroeg met wetenschappelijk onderzoek. Deze samenwerking ontwikkelde zich tot de huidige WaterCampus. Dit innovatieve ecosysteem ontwikkelt, stimuleert en promoot de technologie en ontwikkelingen in de markt. Doel van de Water Alliance was en is dan ook bedrijven te ondersteunen bij het introduceren en vermarkten van innovatieve technologieën in Nederland als daarbuiten.

Voor de start van Water Alliance begon ik – het was januari 2010 – met het bestellen van een mobieltje, inrichten van ons kantoor en aannemen van enkele collega’s. Het was aanvankelijk een vijftal projecten, maar we waren zo succesvol dat aangesloten bedrijven zeiden: we moeten niet stoppen na vijf jaar! Het sloeg goed aan omdat we pragmatisch gefocust waren op watertechnologie en de businessontwikkeling daaromheen. En niet alleen met aandacht voor de Nederlandse markt, maar ook internationaal om zo bedrijven te helpen met de export. We waren als de beginners regelmatig betrokken bij handelsmissies en bezochten internationale beurzen. Daarnaast hadden we inkomsten, ook cross-sectoraal, zoals bijvoorbeeld met de agrifood-sector, ziekenhuizen en andere sectoren. Dat is nu heel normaal, maar die cross-sectorale benadering was toen nog wel nieuw.

En bedrijven zeiden: kijk, hier hebben we wat aan. Ze haalden als niche-spelers in bijzondere markten vaak grote marktaandelen, waar ze niet zo bekend in een andere sector en door onze bijeenkomsten werd hun netwerk breder. In de beginperiode had je ook al andere organisaties, zoals Aqua Nederland en VLM, later gevolgd door ENVAQUA, waar we jaren mee samen hebben gewerkt en waarmee we nu sinds 1 januari – ook formeel – één organisatie vormen. Daarmee hebben we een slagkracht sterk vergroot.

En dat is ook nodig, want als ik kijk naar de complexiteit van de gedifferentieerde markt, maar ook naar het belang van het uitvoeren van invloed op landelijke en internationale ontwikkelingen en de EU, dan is die gebundelde kracht belangrijk om Nederland op de kaart te houden als toonaangevend leverancier van innovatieve oplossingen van wereldwijd spelende water- en milieu-uitdagingen.

Want als je 15 jaar vooruitkijkt, gaat er veel gebeuren. We hebben wereldwijd te maken met schaarser wordend drinkwater, vervuilde bronnen als oppervlakte- en grondwaterreserves. Over 15 jaar moeten we processen zo sturen dat afvalwater, helder en schadelijke en nuttige stoffen uit het water, markten ook een restwaarde gaan krijgen en niet meer worden geloosd. En niet overal is het even belangrijk misschien, maar zeker in Nederland – we zijn een klein land – maar op gebouwenniveau kun je ook heel wat meer recycleren. En wereldwijd zien we hoe droogte voor zorgen kan worden voor armoede en migratiestromen en het niet hermensen als nog meer gaan mengen.

Dan mogen we met elkaar trots zijn op waar we staan en hoe de samenwerking is versterkt de afgelopen jaren. Maar dit is verre van het einde van Water Alliance. We kijken alweer vooruit. De eerste volgende stap? We kijken uit naar Valencia, The Cycle & AquaTech en Aqua Nederland in Gorinchem. Hopelijk tot daar!

Hein Molenkamp

Managing Director Water Alliance

New Business is een rubriek die vier keer per jaar te vinden is in watervakblad H2O magazine en als onderwerp (Nederlandse) innovaties in de watertechnologie heeft. Naast een inleiding van Water Alliance directeur Hein Molenkamp worden diverse bedrijven geshowcased.