FieldFactors is 1 van de 10 wereldwijde winnaars van de Zero Water Waste Challenge van Uplink
FieldFactors, een startup uit Delft, is uitgekozen als Top Innovator van UpLink, het innovatieplatform van het World Economic Forum. Het innovatieve watertechnologie bedrijf is 1 van de 10 wereldwijde winnaars van de Zero Water Waste challenge dit jaar. In de challenge zocht Uplink naar de meest innovatieve oplossingen in de wereld om zoetwater beschikbaar te maken. Daarom mocht Karina Peña namens de cohort vandaag presenteren bij het World Economic Forum in Davos. Naast media-aandacht en netwerk, ontvangt het bedrijf prijzengeld. In totaal is er 1,75 miljoen CHF verdeeld onder de winnaars, ongeveer 1,87 miljoen euro.
De challenge
In deze challenge zocht Uplink naar de meest innovatieve oplossingen in de wereld om zoetwater beschikbaar te maken. Naar verwachting is de mondiale vraag naar zoetwater in 2030 namelijk ongeveer 40% groter dan het aanbod. Dat komt door een combinatie van bevolkingsgroei, klimaatverandering en slecht waterbeheer. De challenge was opzoek naar aquapreneurs om de complexe en onderling verbonden mondiale waterproblemen aan te pakken en oplossingen te bieden. Het doel is om op de lange termijn een grote positieve impact te hebben op de beschikbaarheid van zoetwater.
De oplossing
FieldFactors deed mee met haar eigen ontworpen circulaire watersysteem, BlueBloqs. Dit systeem zorgt ervoor dat regenwater in de stad kan worden hergebruikt. De groene oplossing vangt 95% op van het regenwater dat valt op locatie, zuivert het en slaat het op in de ondergrond, zodat zoetwater beschikbaar wordt voor hergebruik. Vooral gemeentes, grote bedrijven en sportclubs hebben baat bij de oplossing. FieldFactors heeft haar oplossing al liggen in Den Haag, Rotterdam, Maasluis en Pijnacker-Nootdorp. Maar ook internationaal is er veel vraag naar. Zo zijn er in Madrid ook al systemen en is er veel belangtelling uit Mexico. De jury was erg te spreken over dit innovatieve systeem, en schreef lovende woorden in het juryrapport.
Hoe nu verder
Met het winnen van de challenge is FieldFactors erg blij. ‘’We zijn enorm trots dat wij zijn gekozen als 1 van de 10 winnaars. En ook voor de kans om onze oplossing voor regenwaterhergebruik wereldwijd te presenteren. De steun van Uplink, het innovatieplatform van het World Economic Forum, gaat ons helpen nieuwe klanten, partners en investeerders te vinden om op te schalen. Ons doel is om nog veel meer steden en bedrijven in Nederland klimaatbestendig te maken met onze oplossing. En daarbuiten natuurlijk ook!’’ vertelt Karina Peña, CEO van FieldFactors. En wat ze met het prijzengeld gaan doen? Karina: ‘’We gaan het prijzengeld en het netwerk inzetten om ons product klaar te maken voor de internationale markt’’.
De challenge is gefinancierd door HCL en ondersteund door ACWA Power, Auctionomics Inc, Bain and Company, Grundfos, International Financial Corporation – World Bank Group, Jacobs, 2030 Water Resources Group, Bayer, Incofin Investment Management, DCVC en LG Sonic.