WaterCampus Business Café Marketing: Leadmagnets, hoe zet je ze in?

Donderdag 27 oktober was het weer tijd voor het WaterCampus Business Café (WCBC) op de WaterCampus in Leeuwarden. Deze editie was het onderwerp lead magnets. Ruth Rottiné van marketingbureau Wettermerk, met wie Water Alliance dit Café organiseerde, vertelde hoe je met een gerichte strategie leads kunt genereren. In totaal waren er veertien deelnemers aanwezig bij deze editie van het WCBC. Hieronder blikken we kort terug op de belangrijkste onderwerpen die aan bod zijn gekomen.

Wat is een lead magnet?

Een lead is potentiële klant die interesse heeft getoond in je bedrijf. Daarom is een lead magnet een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Een lead magnet is een onderdeel op een website waar bezoekers hun gegevens achterlaten in ruil voor iets waardevols, zoals informatie. Het doel hiervan is altijd om een website bezoeker om te zetten in een (potentiële) klant.

Welke soorten lead magnets zijn er en hoe zet je ze in?

Lead magnets zijn er in verschillende complexiteiten. Een complexere lead magnet neemt meer tijd in beslag, maar levert dan vaak ook meer leads op. Wat voor lead jij het beste kan gebruiken ligt aan je website, je bedrijf en je klanten.

Lead magnets zijn er in verschillende vormen. Een veelgebruikte en meer complexe vorm is webinar. Gastspreker Emily Jousma van Sensileau vertelde wat een Webinar is en hoe je een Webinar succesvol kan laten verlopen.

Wat is een Webinar?

Een webinar is een online evenement waar informatie gedeeld wordt. Met deze lead magnet kan je een grote, internationale doelgroep goed bereiken. Een voordeel van een webinar is dat het interactief is, je kunt ook de meeting opnemen om later weer te delen of als content te gebruiken.

Hoe zet je een Webinar op?

Een van de belangrijkste onderdelen van een webinar is de voorbereiding. Om je alles goed te laten verlopen is het belangrijk om vooraf helder te krijgen wat je wilt vertellen. Bedenk goed welke informatie verteld moet worden en nodig eventueel een gastspreker uit. Voorkom onverwachte obstakels door van tevoren een oefensessie te organiseren met iedereen die eraan meewerkt. Verstuur op tijd de uitnodiging naar de gasten en houdt altijd rekening met last minute deelnemers. Zorg er daarnaast nog voor dat de webinar vooraf goed gepromoot wordt, zodat iedereen wet wat er plaats vindt en wat ze kunnen verwachten.

Ook deze keer was het Water Campus Business Café Marketing weer een succes, we kijken erg uit naar de volgende editie in februari 2023. Wij willen graag iedereen bedanken die heeft geholpen met de voorbereiding en uitvoering.