Noord-Nederlandse bedrijven succesvol op AquaMatch

Op 5 november vond tijdens Aquatech Amsterdam de AquaMatch plaats, met 156 deelnemers uit 30 landen. Bedrijven gingen met vooraf geselecteerde potentiële handelspartners in gesprek om te onderzoeken of er inderdaad reden was voor het opzetten van een handelsrelatie.

Voorselectie belangrijk

“Het vooraf selecteren van gesprekspartners is hierbij van groot belang, op die manier heb je in korte tijd nuttige gesprekken” vertelt Joost Edens van DMT Water (lid Water Alliance). Dat de voorselectie werkt, beaamt ook Florian Sterk, directeur van DWP: “We hadden alleen maar interessante gesprekken, zoals ik het nu zie is er bij slechts 1 op de 5 gesprekken geen behoefte voor een vervolggesprek”. DMT Water en DWP waren twee van de negen bedrijven uit Noord-Nederland die aan de AquaMatch meededen. Samen hadden de Noord-Nederlandse bedrijven 74 gesprekken. “Dat is bijna 20 procent van het totaal aantal gesprekken (407) die tijdens de AquaMatch plaats vonden. Je ziet dat de hoogwaardige en diverse watertechnologieën die in Noord-Nederland ontwikkeld worden de interesse hebben van bedrijven uit de hele wereld”, vertelt Matthijs Plijnaar, adviseur voor het Enterprise Europe Netwerk vanuit de Water Alliance. De gesprekken volgden elkaar dan ook in hoog tempo op. Per gesprek hadden bedrijven 20 minuten de tijd om elkaar te leren kennen en te bekijken of er reden was voor een vervolg gesprek. “Deze gesprekken hebben een duidelijke meerwaarde op de beurs”, aldus Joost Edens.

De AquaMatch vindt elke twee jaar plaats, tijdens de Aquatech Amsterdam. Echter bij veel beurzen en evenementen wordt er vanuit het Enterprise Europe Network een matchmaking event georgaEEN Logoniseerd. Bedrijven die naar een beurs gaan en willen weten of daar ook een matchmaking evenement wordt georganiseerd kunnen hiervoor terecht bij Matthijs Plijnaar van de Water Alliance.